Webdesign in China: Mobile Only

Occhio.nl 09-02-2016

WebdesignMobile First

Als wij inspiratie zoeken speuren we vaak het web af opzoek naar iets totaal nieuws, of eigenlijk, opzoek naar een nieuwe ontwikkeling.

Nu was het 6 jaar geleden niet de moeite waard om naar Chinese sites te kijken. Hierbij zag je vaak heel veel verwarrende content met een berg reclames ertussen. Maar ook het webdesign is China veranderd en dient nu als een inspiratiebron voor het Westerse webdesign. Ze zijn in 6 jaar zelfs zo ver gegaan dat ze nu een stap voorlopen op het Westen!

Het jaar 2010

Chinees Website

China is bijna even groot als Europa, toch probeerde Chinese bedrijven de gehele Chinese populatie te bereiken (i.p.v. een realistische hoeveelheid zoals een provincie) door zoveel mogelijk content op hun sites te plaatsen. Het idee hierachter was dat er altijd wel iets tussen zal wat iemand aansprak, maar dit zorgde voor een zeer slechte Interface. Er was simpelweg teveel om te kiezen.

Het jaar 2015

Mobile Only

In 2015 zien we daarentegen een hele andere trend. Terwijl wij in Europa ons helemaal richten op Mobile First (Responsive webdesign) hanteert China de Mobile Only regel. Er zijn verschillende redenen voor deze, in Europese ogen, rare keuze. In tegenstelling tot Europa en de VS zijn er in China relatief een stuk minden auto’s waardoor de mensen meer gebruik maken van het O.V. Dit betekend dat Chinese mensen veel meer tijd besteden op hun Smartphone, dit is ook te zien in de statistieken. Van de internetgebruikers in China is:

Van de sites die Mobile only worden gemaakt wordt er niet eens gekeken naar een desktop versie, wat best raar lijkt, maar niet heel raar is. In principe is het nooit onmogelijk om een desktop versie van een mobile site te maken omdat er meestal vrij weinig aan de structuur hoeft te veranderen. Maar toch houden ze in China heel weinig rekening met de Desktop.

“Als iets in de WeChat browser werkt is het Good To Go!”

Dit komt door het grootste en enigste Sociale Netwerk van China: WeChat. WeChat is een platform dat alleen toegankelijk is op een mobiel en bijna 500 miljoen gebruikers per maand telt. Daarom is de Chinese filosofie: “Als iets in de WeChat browser werkt is het Good To Go!”.

Light App

Veel bedrijven gaan zelfs nog verder dan een mobile only website, ze laten een Light App bouwen. Een Light App is een app die alleen op je mobiel gedownload kan worden. Aan de achterkant is het in feite een website, maar omdat je hem download als app en niet in je browser bekijkt, kunnen ze de functies van je telefoon gebruiken die nog niet voor het web beschikbaar zijn. Hierbij kan je denken aan 'swipen'.

WebFonts

Een webfont is een font(lettertype) die bedoeld is om op het web te gebruiken. In Europa hebben we er meer dan duizend, in China daarentegen maar 4. Er zitten namelijk 40.000 karakters in de Mandarijnse taal. In een Latijnse taal zitten er maar 26. De oplossing die gebruikt wordt is de tekst vervangen door een afbeelding, zo kan je zelf gemakkelijk de stijl aanpassen. Er zitten echter wel wat nadelen aan deze oplossing:

voor
Een afbeelding voor de vertaling
na
Een afbeelding na de vertaling

Blog gepubliceerd op: occhio.nl